Campagne 18inSED gelanceerd
Een DigiD aanvragen, een eigen zorgverzekering afsluiten of studiefinanciering aanvragen.
Wie 18 jaar wordt moet ineens allerlei zaken zelf gaan regelen. In de gemeenten Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland krijgen de kersverse volwassenen een speciale verjaardagskaart die hen wijst op hun verplichtingen en verantwoordelijkheden, om zo financiële problemen te kunnen voorkomen.
Foto: Annemarie Wolkers-Ven
Vanaf 1 juni kaart ontvangen jongeren de kaart; eerste kaart met taart
Op woensdag 31 mei gooiden de wethouders van de drie gemeenten gezamenlijk de eerste verjaardags-kaarten in de bus. De eerste kaart werd feestelijk en persoonlijk bezorgd bij de 18-jarige Sacha in Grootebroek. Jongeren krijgen de kaart in de maand waarin zij daadwerkelijk 18 worden. Zodat de jongvolwassene op tijd zijn of haar zaakjes kan regelen. Vanaf 1 juni valt de kaart bij de eerste jongere op de mat.
Verjaardagskaart op de mat als aardige geste
Simone Visser-Botman, wethouder Samenleving in Drechterland: “Hoe vaak krijg je tegenwoordig nog een kaart op de mat? Een verjaardagskaart leek ons een aardige attentie als je 18 jaar wordt. Zo’n kaartje is een felicitatie en gelijk een reminder dat je dingen moet regelen. Die kaart verwijst naar een speciale website voor jongeren in Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland die 18 worden: www.18insed.nl”
Wim Hoogervorst, collega-wethouder in Enkhuizen, vult aan: “Daar vinden ze alle informatie die je nodig hebt. Het geeft inzicht in wat er allemaal verandert vanaf je achttiende levensjaar. Daarnaast biedt het jongeren met een beperkt sociaal netwerk steun bij al die veranderingen. Met deze jongvolwassenen komen onze medewerkers graag in een vroeg stadium in contact. Zij kunnen vaak wel wat hulp gebruiken. Op je 18e verandert er veel in je leven – onze maatschappij is ingewikkeld en we verwachten soms te snel dat jongeren begrijpen wat er van hen verwacht wordt, maar ook dat jongeren weten wat wij hen te bieden hebben.”
Martien Krijger, wethouder in gemeente Stede Broec: “We zijn hartstikke trots op de jongvolwassenen in onze gemeenten. We hopen ze hiermee een zetje te geven in de richting van financiële onafhankelijkheid van hun ouders of verzorgers.”
Wat was de vraag?
SED organisatie klopte bij Venhuis aan of wij een website konden maken. Natuurlijk! Bij een andere gemeente waren zij een handige app tegengekomen die jongeren helpt bij het maken van de juiste keuzes als ze 18 jaar worden. Want 18 worden is leuk, maar brengt ook ineens een hoop verantwoordelijkheden mee.
Met welk idee kwamen we?
Ook al is het voor ons al even geleden dat wijzelf 18 werden, voelden wij dit idee meteen. Tegelijkertijd verplaatsten wij ons ook in de ‘alwetende’ 18-jarige zelf. Een verjaardagskaart krijgen van een ‘grote boze overheidsinstelling’ is dan het laatste waar je op zit te wachten.. SED mocht dus ietsjes naar de achtergrond en het moest meer op de jongere gaan draaien. We bedachten verjaardagskaarten, met een QR code naar de website. Maar waarom zouden zij de website uberhaupt bezoeken? En wat zit er voor hen in? Tijd voor een onderzoekje!
Welke stappen hebben we genomen?
We interviewden een aantal jongeren uit de verschillende gemeenten om erachter te komen of er behoefte was aan een dergelijke website. Die was er zeker! Vervolgens stelden we vragen over de inhoud en vormgeving.
Met de uitkomsten van dit onderzoek maakten we een eerste ontwerp. Belangrijkste punten: dynamisch, beweeglijk, weinig tekst, iconen maar vooral: kort en krachtig. De TikTok-generatie is namelijk gewend aan een ‘’hapklaar stukje informatie en wil niet meer dan 5 zinnen lezen’’ aldus één van de jongeren.
Omdat bewegende beelden (film) lastig zijn bij een nieuw concept en relatief kostbaar zijn, besloten we om afbeeldingen en iconen te animeren. Zo bleef de website speels en hadden we toch de aandacht van de jongeren.
Waar wij normaal gesproken de website ook zelf bouwen, liet SED dit liever over aan hun vaste ICT partij. Yard is namelijk bekend met het maken van overheidswebsites en dan met name de digitale toegankelijkheid ervan. Zij zorgden ervoor dat de website ook voor jongeren met een audio- of visuele beperking goed te begrijpen is.
Hoe Annemiek de samenwerking heeft ervaren?
Voordat we met Venhuis Communicatie Producties in zee gingen, hebben we onze vraag ook bij andere bureaus neergelegd. Venhuis reageerde enthousiast en kon ons ook meteen iets laten zien. De samenwerking verliep goed en de lijnen waren kort.
Vooral het initiatief dat Venhuis nam bij het organiseren van een avond voor jongeren om te onderzoeken of- en op welke manier er behoefte was aan een kaart en website, was fijn!
De eerste kaarten zijn inmiddels verstuurd en vanuit andere gemeenten ontvangen we lovende reacties. Bedankt!
Woon je in de buurt, en ben je bijna 18 of net 18 geworden? Dan heb je de kaart ongetwijfeld in de bus gehad. Nieuwsgierig? Ga dan direct naar www.18inSED.nl
Impact maken?
Laat het ons weten!
Vloerstickers? Posters? Nieuwe website? Logo? Folderlijn? Venhuis maakt het!
Waar kunnen we je mee helpen?
Neem contact met ons op
Impact maken?
Laat het ons weten!
Vloerstickers? Posters? Nieuwe website? Logo? Folderlijn? Venhuis maakt het!
Waar kunnen we je mee helpen?